Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Animationsskole

Rødkærsbro skole

Vi er en inspirations skole med et aktivt fokus på produktionsorienteret undervisning. Gennem Film og medie literacy skaber vi små produktioner, der vidner om elevernes faglige læring.

Der er nedsat en animationsgruppe, bestående af lærere og pædagoger. Vi har fokus på hvordan vi får spredt filmsproget i fagene samt at der er en rød tråd fra indskoling til udskoling, over hvad eleverne stifter erfaring og læring ud fra. Vi har lavet oplæg og workshop for personalet, samt produceret lommefilm med både personale og elever på mellemtrinnet, med konsulent besøg.

Vi deltager i kursusdage ved Filmskabet, Animationskonferencen samt klassedeltagelse ved ANIMOK. Der fastlægges møder i årets løb og skolebestyrelsen er informeret om vores intentioner på Rødkærsbro skole.

Vores mål og strategier

I Indskolingen starter eleverne med IPads og arbejder ofte med stop motion og Imovie. Eleverne tilegner sig tekniske kunnen og differentierede undervisningsformer, således de kan udtrykke deres læring gennem kreative processer. Den legende tilgang motiverer og engagerer eleverne. Der arbejdes med filmsproget i form af optagelses metoder, hvor eleverne får en viden om hvilke virkemidler der fx skaber et budskab eller formidler deres viden om et emne.

I Udskolingen og mellemtrinnet arbejder eleverne særligt med pc’er. Der anvendes de mange forskellige programmer i skoletube. Arbejdet bruges til bl.a. fremlæggelser og afleveringer. Fx prezi, book trailer og smaap.

Vi planlægger endnu en workshop for kolleger på et lærings-og pædagogmøde, hvor personalet får mulighed for at lege og prøve sig frem med forskellige produktionsmetoder fx stop motion film med modellervoks.

I SFOén sætter vi gang i teknologiforståelsen blandt børn og voksne. Vi er lige nu i gang med at teste diverse robotter af fra CFU. Børnene får gennem legen, viden og læring om algoritmer og programmering. Der indrettes en særlig stue til vores teknologi verden. Børnene er allerede helt tossede med det. Vi tænker at kombinere den programmerende leg med små filmproduktioner.

Vi er i øjeblikket i gang med at designe Rødkærsbro skole i AULA, hvor animation og film literacy får en særlig plads.

Eksempler fra vores produktioner:

Vi har indrettet vores eget special World rum til animationsarbejdet, der kan bla arbejdes med greenscreen. Samt iPads, stativer, mikrofoner og diverse materialer.

I nuværende børnehaveklasse, har eleverne arbejdet med at lave film, om hvad de har lært i deres første skoleår. De har primært arbejdet med Imovie.

 

Lommefilm med en 4. klasse

Vi startede forløbet med at få besøg af en konsulent fra Lommefilm

Eleverne skulle producere deres egne lommefilm under emnet -Digital mobning.

Læringsmål:  

  • Jeg kan skrive et manuskript og lave et storyboard til en lommefilm om digital mobning. 
  • Jeg kan anvende filmiske virkemidler i en lommefilm om digital mobning. 

 

Venskab: Forløb med 1. klasse om venskab. (nuværende 2.klasse)

Vi havde mange snakke med dem om hvad venskab var, vi så filmen ”Flamme og Vattotten” og med udgangspunkt i den, snakkede vi om forskelligheder/ligheder og styrker/svagheder, og hvad det kan betyde for et godt venskab. Opgaven for dem var, to og to, at lave et lille dukketeater. Først skulle de lave en dukke hver, som de skulle bruge i deres dukketeater. Dernæst skulle de, i en skabelon, skrive og/eller tegne deres dukketeater ned. Til slut filmede vi dem med greenscreen bagved, mens de lavede deres dukketeater, samt lavede små interviews med dem om deres dukketeater, det hele blev klippet sammen i Imovie, og lagt på en kanal på skoletube.

 

Rødkærsbro skoles animation, produktions og film strategier 2019

 

Vores mål:

  1. Hvad er vores mål?  at eleverne får kendskab til at arbejde med forskellige former for medier og kunne udtrykke sig gennem kreative processer som fx animation. 
  2. Eleverne får en teknisk kunnen og har i Indskolingen stiftet bekendtskab med iPads, leg og læring.
  3. eleverne tilegner sig forskellige måde at kunne udtrykke deres viden på.
  4. at en visuel fremlæggelse kan ligestilles med en skriftlig
  5. at eleverne husker og gør brug af deres viden, på længere sigt

Hvad virker?

  1. Hvad virker? Det virker at der er en undersøgende og legende tilgang til opgaverne, eleverne er engagerede (nogle har svært ved til at finde sin rolle)
  2. nogle elever kommer meget mere til udtryk gennem kreative processer end ved skriftlige opgaver
  3. det virker som differentieret undervisning med flere indgange til at løse en opgave

Hvorfor virker det?

  1. Børn er idag meget digitale og deres hverdag er præget af billeder, film og digitale virkemidler. De har en "medfødt" interesse for arbejdsmetoderne, der byder på bevægelse, kreative processer, samarbejde, gruppearbejde, det bliver genkendeligt og vi mener at den viden, som eleverne tilegner sig, kan være med til at rodfæste sig ved de fleste. Det er en mulighed for at gøre noget andet med undervisningen. 

Hvordan vil I dele jeres viden?

  • Udstillinger
  • Nyhedsbreve
  • Lommefilm på intra, skoleporten, kommende Aula
  • Elevfremlæggelser
  • Databank
  • Den professionelle læringscirkel (kolleger)
  • Invitere forældre, den årlige skolefest
  • Biblioteket
  • Emneuger
  • Invitere all labs til at sprede vores viden til fx forskere eller andre godt folk

Hvornår og hvordan arbejder vi produktionsorienteret:

Særligt i indskolingen har produktionsorienteret undervisning, været en større del af UU men også i billedkunst samt danskfagene.

Hvert år har vi en skolefest i foråret og ugerne op til skolefesten, hvor alle forældre og søskende er inviteret, arbejder vi produktionsorienteret. Fx i dette års skolefest, handlede om job og uddannelse. Indskolingen forvandlede sig til en mini by samfund, hvor matematik blev omsat til en bank, Natur/ teknik/ dansk/ blev omsat til et sundhedshus med læring og aktiviteter om krop og sygehus oplevelser. Der bliver lavet kulisser og effekter, der understøtter børnenes læring. Mellemtrinnet og overbygning arbejdede musisk, med bands, produktions af aviser om tværsugen, samt skuespil, en hyldest til Kim Larsen.

Vi vil fortsat lave disse produktionsorienterede skolefester, som også et flot showview for forældrene.

I overbygningen er de bevidste om digitale udtryksformer og arbejde ofte med bog og filmanmeldelser på en visuel måde, fx plakater, film

 

Fremover: Hvordan vil I/jeres skole sørger for at medieproduktioner bliver et fast indslag i de forskellige fag? Altså hvordan forankrer vi Film Literacy (film sproget) i fagene på vores skole?

Vi skal fortsat gøre opmærksomme på den produktions orienteret undervisning ved læringsmøder, planlægning af skoleåret.

Fortsat afholde koordineringsmøder i animations teamet, byde os til som vejledere.

Synliggøre produkter, som inspiration til andre

Valgfag? Overbygningen

SFO: fokus på animation og teknologi i sfo (produktions orienteret)

Deltagelse i ANIMOK, konference mm

 

Hvad har vi af udstyr?

IPads, apps og pc

Stativer

Røde mikrofoner

Skamler med hul

Animationsrummet med green screen og et udvalg af materialer.

 

Information til skolens medarbejdere:

Rødkærsbro skole, som Inspirationsskole.
En skole der profilerer sig med udtryk bla gennem animation og produktions orienteret læring.
som inspirationsskole har vi 3 medarbejdere, som fortsat deltager i workshops og klynge møder:

  • Lene

Det hedder nu Filmskabet: https://animationworkshop.via.dk/da/research-and-development/animated-learning/filmskabet


Vi får tildelt 8 timer pr. deltagende medarbejder, altså 3 x 8 timer pr år til at hyre konsulenter ind. De kan fordeles på hele skolen.

Når I sidder med næste år planlægning, kan I med fordel tænke det ind. Hvor kan det være spændende at få konsulenter ind til at krydre og inspirere.

Et lille udpluk kunne være:

Lommefilm http://www.lommefilm.dk/
Stop motion
Smaap - små produktioner http://smaap.dk/
Virtual reality  http://www.tektalk.dk/
Spil design
Programmering
Apps, hvordan produceres de
Special World, klippe, klistre, male osv.

Udover konsulenter sidder Kamilla, Betina og Lene sammen med Hasse og kigger på planlægning overordnet: Hvordan sikrer vi, at vores produktioner bliver mere synlige..