AKT-indsats

Hvad er AKT?
A står for begrebet adfærd, der på en neutral måde beskriver en persons adfærd, gøren og laden. Begrebet anvendes bl.a. i forbindelse med personens præstationer, evner, handlemåder, opførsel og aktiviteter.
K står for begrebet kontakt, der beskriver personens sociale relationer. I forhold til skoleelever tænkes der her på relationer i såvel skolen, der hjemme og i fritiden. Kontakt og tilknytning til andre mennesker ses som vigtige pædagogiske og udviklende faktorer.
T står for begrebet trivsel, der fortæller om kvaliteten af en persons adfærd, kontakt og kontaktforudsætninger. Trivsel er en væsentlig forudsætning for udvikling og læring.

På Rødkærsbro skole er AKT-indsatsen opdelt i tre dele:
forebyggende, foregribende og indgribende.

I det forebyggende og trivselsfremmende arbejde, laver AKT-teamet aktiviteter, der fremmer trivslen. Vi sætter med andre ord ind, før der bliver problemer.

I det foregribende arbejde går AKT-teamet ind, hvor der er konstateret begyndende udfordringer. Derefter sætter vi ind med en særlig og målrettet indsats for at forhindre, at problemerne udviker sig yderligere.

Ved den indgribende indsats går AKT-teamet ind i problemstillinger, der er fastlåste. Vi afholder samtaler og laver aktiviteter med de implicerede.

Vi giver sparring, vejledning, arbejder med co-teaching, supervision med klasser, børnegrupper, enkelte børn og kollegaer.